Діти
Дитинство, всупереч численним уявленням дорослих, зовсім не
безтурботна і безтурботна пора, наповнена іграми та веселощами. Дитина
зростає, змінюється, освоює нові знання та форми поведінки і щодня
стикається з черговими завданнями та труднощами. Особистість дитини,
своєму становленні, проходить тернистий шлях, і дуже важливо, як будуються
відносини з тими, хто супроводжує та підтримує його на цьому шляху – з
найближчими рідними людьми, друзями, однокласниками, вчителями…
мірою зростання малюка, це коло розширюється, але центр його – у ній.
Саме сім'я: мама, тато, бабусі та дідусі, братики та сестрички,
мають найбільший вплив на дитину. А тому, якщо мені належить
робота з дитиною, я запрошую до кабінету всіх дорослих, які живуть
разом з ним, або проводять багато часу разом.
На першій зустрічі ми говоримо про те, що привело до мене батьків, аніж
вони стурбовані, я докладно розпитую про історію життя дитини, про те
як він ріс і розвивався, про відносини з ним та атмосферу в сім'ї, про те
з якими складнощами вже доводилося стикатися раніше. Для розуміння
того, що відбувається з дитиною і як їй допомогти, мені потрібно знати як
можна більше. На цій зустрічі я даю батькам перші рекомендації,
буває, що на цьому ми і зупиняємося, але частіше - це тільки початок
нашої співпраці.
Наступна зустріч – з дитиною. Форми роботи з дітьми, перш за все,
залежать від їхнього віку, а також від поточної ситуації та побажань
батьків.
Якщо малюкові менше 1.5-2 років, то я запропоную мамі та татові
приходити на батьківські консультації (докладніше на сторінці БАТЬКИ)
або ж мамі - роботу у форматі материнсько-дитячої терапії
(Сторінка МАТИ-НЕмовля).
З 1.5-2-х років з'являється можливість ігрової терапії, яка є на сьогоднішній день пріоритетним напрямом психологічної допомоги дітям.
До 3,5-4 років зустрічі з дітьми я проводжу в присутності батьків або
того дорослого, який привів дитину. Коли малюк підросте і буде
готовий до того, щоб залишитися в кабінеті без близької людини, ми
перейдемо працювати удвох.
Дітям до підліткового віку ще складно висловлювати свої слова
почуття, їм природно скидати дискомфорт і напруженість
шляхом тілесної розрядки. Гра для дітей віком до 10-12 років є основним
способом комунікації та вираження свого емоційного життя. Народжуючись у
внутрішньому світі дитини, гра, відображає психологічні конфлікти та
способи захисту.
Ігрова терапіянадає можливість дитині
емоційно розкритися, програти свої фантазії, тривоги, виплеснути
почуття, розповісти про себе мовою персонажів своєї гри. Я як
дитячий терапевт, оцінюю, що хвилює малюка, як він розвивається,
чим його складності. Включаючись у гру, я, з одного боку заохочую його до
більшу свободу самовираження, сприяючи прояву внутрішніх
труднощів і переживань та звільнення від них, з іншого, отримую
можливість, доступними для дитини способами показувати йому, що з нею
відбувається.
Часто доводиться чути від батьків: «Так, моя дитина та вдома
постійно грає. Чи не можна зайнятися з ним чимось кориснішим?»
По-перше, річ у тому, що гра у дитячому віці – це найважливіша
частина психо-емоційного розвитку, а не марна трата часу та
батькам важливо, розуміючи це, надавати своєму синові чи доньці
простір, час та матеріали для ігор, забезпечити достатні контакти
з однолітками і самим, по можливості, включатися до ігор.
По-друге, гра в кабінеті у дитячого психолога-психотерапевта має
суттєві відмінності. Завдання психолога створити атмосферу прийняття та
безпеки, спілкуючись з дитиною розуміючи, не директивно, дозволяючи їй
розвивати свої сюжети, показувати свої бажання. Слова та дії
психолога допомагають дитині навчитися висловлювати природним прийнятним
способом несвідомі, важкі, лякаючі думки та емоції та
контролювати їх. Робота з дитиною спрямована на розширення її
творчих та комунікативних здібностей, зміцнення його особистості, зростання
впевненості у собі.
Виростаючи, діти дедалі менше грають і дедалі більше можуть спілкуватися, описуючи словами, що з ними відбувається. Зустрічі з дітьми з 11-12 років стають все більш «дорослими». Поступово ми переходимо до розмови (сторінка ПІДЛІТКИ).
У яких випадках бажано звернутися за допомогою до психолога?
- -якщо Ви хочете допомогти дитині розвиватися, якщо Вас
цікавлять психологічні аспекти виховання та взаємодії з ним,
якщо Вам хотілося б дізнатися, як реагувати на слова, вчинки та
емоційний стан дитини;
- якщо Ви відчуваєте, що не розумієте свою дитину, що не можете
встановити з ним контакт, що щось у його поведінці лякає, дратує
або обтяжує Вас;
- якщо Ви бачите, що дитина не справляється з тими завданнями, які добре виходять у її однолітків;
- якщо дитина пережила стрес або травму (втрата близького, розлучення батьків, важка хвороба, госпіталізація…);
- при складностях адаптації (переїзд, зміна садка, школи…);
- при тривалому пригніченому стані, підвищеній вразливості, плаксивості, замкнутості, невпевненості, небажанні спілкуватися з іншими дітьми; - у разі втрати інтересу до ігрової діяльності чи навчання;
- при агресивності, дратівливості, впертості, конфліктності; - якщо у дитини труднощі зі сном - не хоче спати один, погано засинає, часто прокидається, скаржиться на нічні кошмари, ходить уві сні; - у разі частих проявів страху, фобій; - при нав'язливих рухах, діях, словах, ритуалах;
- якщо дитина вперто гризе нігті, смокче палець, розчісує шкіру; - при заїканні; - при порушеннях харчування - відмова від їжі, неконтрольоване споживання; - якщо дитина часто хворіє, скаржиться на нездужання; - при енурезі, енокопрезі, запорах і проносах, що повторюються;
- при прояві гіперактивності; - при затримці психоемоційного, інтелектуального розвитку, мови; -При появі аутистичних характеристик, аутизмі;
Уважаемые мамы, папы, бабушки и дедушки, встречи с детским психологом могут быть полезны, как для детей, независимо от их возраста, так и для родителей. И совсем не обязательно ждать, когда в Вашей семье, в отношениях с ребёнком, или в его поведении появится что-то, что будет Вас беспокоить. Вы можете прийти на встречу гораздо раньше, периодически посещать психолога и это даст Вам возможность предотвратить значительную часть трудностей и грамотно способствовать развитию ребёнка.